30-03-2012: Werk van Twins Seven- Seven geveild bij De Zwaan

Werk van Twins Seven- Seven bij De Zwaan.
Op de etnografica veiling van 30.03 bij De Zwaan werd, naast enkele interessante stukken, ook grafisch werk aangeboden van de Nigeriaanse kunstenaar Prince Twins Seven-Seven. Hij overleed op 16 juni 2011 in Ibadan na een bewogen leven. Zijn echte naam was Taiwo Bamidele Olaniyi Oyewale Oyekale Aitoyeje Osuntoki. Taiwo als eerstgeborenen van een tweeling, Bamidele de naam gegeven door zijn vader, Olaniyi de naam gegeven door zijn grootmoeder, Oyawale naar de naam van een familie met faam, Oyakale naar zijn grootvader, Aitoyeje naar zijn vader, en Osuntoki naar zijn bet-overgrootvader die van 1895 tot 1897 de Yoruba koning was van Ibadan. Dit gaf hem ook het recht om zich Prince te noemen. Zelf noemde hij zich Twins Seven-Seven. Twins omdat hij de geest van zijn overleden tweelingzuster Kehinde in zich had opgenomen zodat hij zowel over de kracht van de man als van de vrouw beschikte, en Seven-Seven omdat zijn moeder 7 tweelingen ter wereld bracht, die helaas allen kort na de geboorte stierven.
Zijn levensloop was op zijn minst avontuurlijk te noemen. Op zijn twintigste trok hij als danser met een medicijnman door het land. Bij een bezoek aan de workshop van Ulli en Georgina Beier werd zijn tekentalent herkent, en amper een jaar later had hij al werk in Nigeria, Tchecko-Slovakije en de USA. De jaren daarop wordt zijn werk zowat overal ter wereld tentoongesteld, o.a. ook in Engeland en in Nederland. In 2005 wordt hij Unesco kunstenaar voor de vrede. Zijn typische stijl evolueerde van pen- en inkttekeningen naar klassieke schilderijen en schilderijen op hout. Hij gaat ook optreden met een muziekband. Na een zwaar ongeval in 1982 moet hij stoppen met dansen. Hij legt zich nu ook meer toe op een politieke carrière in Nigeria en verwerft een 3-tal cheftitels. Als de problemen (politiek, juridisch, financieel…) zich opstapelen vertrekt hij in 2000 naar Amerika. In Philadelphia gaat het van kwaad naar erger: hij gaat bankroet, wordt uit zijn huis gezet, sukkelt van het ene baantje in het andere tot hij George Jevremovic ontmoet, die met zijn werk een grote tentoonstelling organiseert en hem een vorstelijk betaald contract aanbiedt. Hij verkoopt werk aan het Philadelphia Museum of Art en aan bekende verzamelaars. In 2008 is hij opnieuw blut en keert hij terug naar Nigeria. Zijn doel is om in de voetstappen van zijn betovergrootvader te treden en koning van Ibadan te worden onder de naam Osuntoki II. Zijn familie kiest hem als clanhoofd, en hij is nu de kroonprins. Terwijl hij wacht op zijn kroning wordt hij ziek en sterft.
Twins Seven-Seven werd geboren als een ‘abiku’, ‘een kind geboren om te sterven’. In zijn familiegeschiedenis werd hij zes maal geboren als lid van een tweeling, en stierf hij ook zesmaal. Bij de zevende zwangerschap stuurde de babalawo zijn moeder naar een meer in Ijara, waar zij het water van de godin Osun dronk. Haar kind bleef in leven, en zou telkens weer weggaan en terugkomen. Als erkenning van de macht van Osun moest de moeder door het leven als bedelares en straatdanseres. Zij weigerde en daarom ging die eis over op haar zoon, die als danser en kunstenaar door het leven moest. Hij restaureerde het altaar van Osun in Osogbo, en nog ieder jaar in augustus zijn daar feesten ter hare eer, en wordt het water uit het meer gedronken ter bevordering van de vruchtbaarheid. Omdat Twins zowel zijn eigen mannelijke geest als de vrouwelijk geest van zijn zuster had, vertoonde zijn leven zowel de kenmerken van Osun als van Sango, van creativiteit en van politieke invloed en macht. Hij probeerde in zijn leven terug te keren naar zijn Nigeriaanse roots, weg van de Engelse koloniale invloed. Dit maakt van hem een van de meest authentieke Afrikaanse kunstenaars van deze tijd.
De werken brachten uiteindelijk rond de 200 euro per stuk op. Goed gekocht!
Martin Lagrain
Naar een overzichtsartikel in African Arts.